The Artist Janicke Ebbing

 

Janicke Ebbing works both in textile and stoneware to create her different sculptures. She needs to feel the clay or fabric in her hands to create the right shape. The calmness and gentleness in these materials gives her a meditative approach to her work. Her sculptures in stoneware are mostly of animals, and her work in textile are mostly humans, often females. The importance of personality, a state of mind, all sorts of feelings are important for her to express in all her motives. The combination of a creative mind and good handcraft is the optimal goal for her work of art.

Janicke Ebbing jobber med skulptur både i tekstil og i steingods. Materialet må ligge i hendene og formes mykt og smidig, noe som gir en rolig og meditativ tilnærming til skapelsesprosessen. Dyremotiver er sentrale i hennes steingodsskulpturer, hvor hun uttrykker sinnsstemninger og personligheter, noe som også gjenspeiles i hennes tekstilarbeider. Disse fremstiller gjerne mennesker, ofte kvinner som står fram som individualister med sterke og synlige personligheter. Disse trekkene er viktige å få frem i begge uttrykksformer, ved siden av håndverksmessig perfeksjonisme. Kombinasjonen av et kreativt hode og godt håndverk er det optimale mål og mening i hennes kunst.

 

Media and reviews

 

Janicke Ebbing har et elsk-hat-forhold til arbeidsprosessen

For kunstneren Janicke Ebbing hender det at skulpturene går i tusen knas etter brenning. – Resultatet kan både bli suksess og katastrofe, sier hun. Janicke Ebbing har sin arbeidsplass i atelieret ved det nedlagte flytårnet på Fornebu. Det er blitt tilholdssted for mange kunstnere fra Oslo og Bærum. – Det er et godt sted å jobbe. Jeg er avhengig av å jobbe alene, så jeg både spiser og drikker kaffe mens jeg holder på i atelieret, sier hun.

Aftenposten, 28/12 2019 - Les artikkelen


FASCINERENDE FIGURASJON MED TOPP KVALITET

Det er ikke mye glede og skapende vitalitet i samtidskunsten. En utstillingsrunde i hovedstadens gallerier blir som regel en vandring i traurig og uttømt kreativitet. Men man vandrer og lever i håpet om at kunstneriske blinkskudd skal dukke opp og forgylle en anmelders oppdrag. Et besøk i Galleri Arctandria denne uken innfrir forventningene, til overmål. Her har Janicke Ebbing fylt lokalene med en frodig og fantasifull formverden som strutter av vitalitet, originalitet og sanselig skjønnhet.

Kunstkritiker og kunsthistoriker Paul Grøtvedt - Les mer

 

CV


 

Solo exhibitions

Galleri Briskeby, 2022
Galleri Elisabeth G, Tysnes, 2017-2022
Galleri Soon, 2020
Galleri Walaker, 2019
Agliano Terme, Italia, 2019
Galleri Arctandria, Oslo, 2018, 2013
Soli Brug, 2017, 2011, 1999, 1997 
Galleri Skallum, 2015, 2009 
Galleri Vulkan, 2014
Galleri Åsgårdstrand, 2012
Grimstad Kunstforening, 2012
Galleri Albin Upp, 2009, 2003, 1996, 1993
Nordland Museum, 2008
Henley Festival of Music and Art, 2005, 2004
Hadeland Glassverk, 2002
Galleri Siverts, Bergen, 1999
Galleri Vera, Drøbak, 1994

Education

Statens håndverks- og kunstindustriskole, Oslo, 1978-83
National College of Art and Design, Dublin, 1981-82

Member of

Norske Tekstilkunstnere (NTK)
Norske Billedkunstnere (NBK)

Commissioned work

Norsk Hydro
International Corporate Art
Art Link
Menoisk Cruiselines
Eiendomsspar AS
Victoria Eiendom AS
Halden Sparebank
Eidsvold Kulturhus
Navigator of the Seas, RCCL
Explorer of the Seas, RCCL
Adventure of the Seas, RCCL
Brilliance of the Seas, RCCL
Jewel of the Seas, RCCL
Color Fantasy, Color Line
Color Magic, Color Line
Tui Cruises, Mein Shiff 4 & 5 & 7
Minibottle Musem Oslo
Gudbrandsgard Hotell
Lillestrøm Kulturhus
Statsministerens kontor
Den norske regjerings dåpsgave til HMS Ingrid Alexandra 2004
Kostyme og  scenografi for film og teater

Collections

The Art Collection of Jane and Marc Nathanson, Los Angeles 

«Vanity» bought by The Art Collection of Jane and Marc Nathanson

 
 

See portfolio: Stoneware / Textile